ОПИС ДОКУМЕНТУ
| Доповідач: | |
| Підготував: | Відділ освіти, молоді і спорту |
|---|---|
| Статус: | Новий проект |
| Дата: | 10.12.2025 |
ПРОЄКТ РІШЕННЯ
Про затвердження статуту комунальної
установи Інклюзивно-ресурсний центр
Перемишлянської міської ради Львівського
району Львівської області (нова редакція)

ПРОЄКТ
УКРАЇНА
ПЕРЕМИШЛЯНСЬКА МІСЬКА РАДА
Львівського району Львівської області
ХLVІІ сесія VІІІ скликання
РІШЕННЯ
від 2025 року №
Про затвердження статуту комунальної
установи Інклюзивно-ресурсний центр
Перемишлянської міської ради Львівського
району Львівської області (нова редакція)
Заслухавши інформацію Хоміцької М. В., начальник відділу освіти, молоді і спорту Виконавчого комітету Перемишлянської міської ради, про затвердження статуту (нова редакція) комунальної установи Інклюзивно -ресурсний центр Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області, відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій», Закону України «Про освіту», Закону України «Про повну загальну середню освіту», Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», Постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно – ресурсний центр» із змінами, враховуючи висновки постійних комісій Перемишлянської міської ради з правових питань депутатської діяльності, етики та розвитку місцевого самоврядування та з питань культури, освіти, медицини, роботи з молоддю, спорту, духовного відродження, патріотичного виховання, керуючись ст. 25, п. 30 ч. 1 ст. 26 ст. 47, ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Перемишлянська міська
ВИРІШИЛА:
- Затвердити Статут комунальної установи Інклюзивно - ресурсний центр Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області (нова редакція), згідно з додатком.
- Комунальній установі Інклюзивно - ресурсний центр Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області (Дух О. В.) спільно з відділом освіти, молоді і спорту виконавчого комітету Перемишлянської міської ради здійснити заходи щодо державної реєстрації відповідних змін в органі державної реєстрації.
3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні комісії Перемишлянської міської ради з правових питань депутатської діяльності, етики та розвитку місцевого самоврядування (Сайко М. В.), з питань культури, освіти, медицини, роботи з молоддю, спорту, духовного відродження, патріотичного виховання (Горлатий О. М.) та Репету Р. П., заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
Міський голова Олександр ЗОЗУЛЯ
Додаток
до рішення ХLVІІ сесії VIIІ скликання
Перемишлянської міської ради
від 2025 року №
СТАТУТ
комунальної установи
Інклюзивно-ресурсний центр
Перемишлянської міської ради
Львівського району Львівської області
(нова редакція)
2025 р.
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Інклюзивно-ресурсний центр Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області (далі - ІРЦ) є комунальною установою і знаходиться у комунальній власності.
Повне найменування українською мовою: комунальна установа Інклюзивно-ресурсний центр Перемишлянської міської ради Львівського району Львівської області.
Скорочене найменування українською мовою: Перемишлянський ІРЦ.
1.2. Засновником ІРЦ є Перемишлянська міська рада (далі - Засновник), а уповноваженим ним органом є відділ освіти, молоді і спорту Виконавчого комітету Перемишлянської міської ради (далі - відділ освіти, молоді і спорту). У своїй діяльності ІРЦ підпорядковується Засновнику. Департамент освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації (орган управління освітою) здійснює координацію діяльності ІРЦ, контроль за дотриманням ними актів законодавства, Положення «Про інклюзивно-ресурсний центр» та цього Статуту.
Засновник розробляє та затверджує установчі документи ІРЦ відповідно до вимог законодавства, у тому числі цього Статуту.
1.3. У своїй діяльності ІРЦ керується Конституцією України, Конвенцією про права осіб з інвалідністю, Законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про професійну (професійно-технічну) освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про вищу освіту», «Про дошкільну освіту», Положенням про інклюзивно-ресурсний центр, іншими актами в тому числі рішеннями Засновника, департаменту освіти і науки Львівської державної адміністрації та цим Статутом.
ІРЦ здійснює діяльність з урахуванням таких принципів, як повага та сприйняття індивідуальних особливостей дітей, дотримання найкращих інтересів дитини, недопущення дискримінації та порушення прав дитини, конфіденційність, доступність освітніх послуг з раннього віку, міжвідомча співпраця.
1.4. Юридична адреса Перемишлянського ІРЦ: 81200, Львівська область, Львівський район, місто Перемишляни, вулиця Галицька, будинок 50.
2. МЕТА ТА ПРЕДМЕТ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. ІРЦ є установою, що утворюється з метою забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи (далі - комплексна оцінка) та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.
2.2. Основними завданнями ІРЦ є:
2.2.1. Проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб.
2.2.2. Надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи з особливими освітніми потребами.
2.2.3. Консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку.
2.2.4. Забезпечення участі педагогічних працівників ІРЦ:
- у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами;
- у семінарах, тренінгах, майстер-класах для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обміну досвідом тощо.
- Залучення (у разі потреби) педагогічних працівників ІРЦ під час засідань психолого-педагогічного консиліуму у спеціальних закладах загальної середньої освіти.
- Надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами:
- дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти;
- дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу.
- Визначення потреби в асистенті учня та/або супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі).
- Визначення категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти.
- Надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких осіб та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання.
- Інформування громади про діяльність ІРЦ та взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями тощо.
- Ведення обліку осіб, які звернулися до ІРЦ, шляхом формування їх електронного переліку в АС «ІРЦ» відповідною формою.
- Підготовка звітної та аналітичної інформації про результати діяльності ІРЦ.
- Надання батькам (одному з батьків) або іншим законним представникам дитини віком від народження до чотирьох років інформації про можливість отримання послуги раннього втручання у разі виявлення у неї особливих освітніх потреб.
- Повідомлення виконавчому органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовій адміністрації населеного пункту (у разі її утворення) (далі - уповноважений орган) про виявлення дитини віком від народження до чотирьох років, яка потребує надання послуги раннього втручання (за інформованої згоди батьків, інших законних представників дитини).
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) додатковими завданнями ІРЦ є:
- проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з особливими освітніми потребами, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування) та:
- зараховані в інклюзивні класи (групи) закладів освіти і не отримують додаткових психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг за місцем навчання;
- здобувають освіту з використанням технологій дистанційного навчання, але не отримують корекційно-розвиткових або психолого-педагогічних послуг за місцем навчання внаслідок особливостей психофізичного розвитку;
- надання інформації батькам (іншим законним представникам) особи з особливими освітніми потребами, які переїхали на тимчасове місце проживання в межах України, про заклади освіти, в яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги.
3. ПРАВОВИЙ СТАТУС
3.1. ІРЦ є юридичною особою, що утворюється як бюджетна установа.
ІРЦ може мати рахунки в органах Казначейства, самостійний баланс, бланк із своїм найменуванням.
3.2. ІРЦ може мати у своїй структурі філію (філії). ІРЦ може організовувати власну діяльність з використанням мобільного інклюзивно-ресурсного центру.
3.3. ІРЦ надає послуги дітям з особливими освітніми потребами, які проживають (навчаються) у Перемишлянській територіальній громаді, за умови подання відповідних документів.
У разі відсутності ІРЦ у відповідній територіальній громаді (районі), місті (районі міста) за місцем проживання (навчання) дитини батьки (один з батьків) або законні представники мають право звернутися до ІРЦ.
У разі обслуговування дітей з особливими освітніми потребами з інших адміністративно-територіальних одиниць або територіальних громад ІРЦ не пізніше 15 числа наступного місяця з дня їх звернення інформує про них засновника та орган управління освітою. У такому разі діяльність ІРЦ організовується в одній із форм співробітництва, визначених Законом України «Про співробітництво територіальних громад».
3.4. ІРЦ користується закріпленим за ним комунальним майном на праві оперативного управління.
3.5. Збитки завдані ІРЦ внаслідок виконання рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, які було визнано судом неконституційними або недійсними, підлягають відшкодуванню зазначеними органами добровільно або за рішенням суду.
3.6. Для здійснення основної діяльності ІРЦ залучає і використовує матеріально-технічні, фінансові, трудові та інші види ресурсів, використання яких не заборонено законодавством.
3.7. Власник та уповноважений орган управління не відповідають за зобов’язаннями ІРЦ, а ІРЦ не відповідає за зобов’язаннями власника та уповноваженого органу управління.
3.8. ІРЦ має право укладати угоди, набувати майнові та особисті немайнові права, нести обов’язки, бути особою, яка бере участь у справі, що розглядається в судах України, міжнародних та третейських судах.
4. ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОВЕДЕННЯ КОМПЛЕКСНОЇ ОЦІНКИ
4.1. Комплексна оцінка, у тому числі повторна, проводиться:
за письмовим (або он-лайн, використовуючи АС “ІРЦ”) зверненням (заявою) до ІРЦ (одного з батьків) або інших законних представників особи з особливими освітніми потребами, особи, яка подала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”, яка досягла 14 років (за погодженням із батьками, іншими законними представниками), органів опіки та піклування (для дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування (у разі непризначення законного представника у відповідному до законодавства порядку), повнолітньої особи (далі - заявники).
Усі письмові звернення (заяви) до ІРЦ щодо проведення комплексної оцінки невідкладно фіксуються в АС «ІРЦ». У разі звернення до ІРЦ щодо комплексної оцінки однієї і тієї самої особи воно фіксується як повторне.
Перед проведенням комплексної оцінки директор (керівник) ІРЦ або уповноважені ним працівники проводять первинний прийом заявників, визначають час, місце та дату проведення комплексної оцінки та встановлюють наявність у них таких документів: - документів, що посвідчують особу заявників;
- свідоцтво про народження дитини;
- інших документів, що посвідчують особу, якій проводитиметься комплексна оцінка.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можуть надаватися копії документів, що посвідчують особу дитини, особу батьків (інших законних представників) дитини, повнолітньої особи, свідоцтва про народження дитини або пред’являтися документи з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
У разі проведення комплексної оцінки особи з інвалідністю до звернення (заяви) до ІРЦ щодо проведення комплексної оцінки додається її індивідуальна програма реабілітації.
4.2. ІРЦ проводить комплексну оцінку не пізніше ніж протягом місяця з моменту подання звернення (заяви) відповідно до пункту 4.1. цього Статуту.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для дітей, які переїхали на тимчасове місце проживання, комплексна оцінка проводиться протягом тижня з моменту подання звернення (заяви).
4.3. У разі коли особа з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту, до заяви можуть додаватися:
- психолого-педагогічна характеристика особи із зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена відповідним педагогічним працівником та затверджена керівником відповідного закладу освіти;
- зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень (для осіб, які здобувають загальну середню освіту), малюнки, інші результати навчання, виховання та розвитку особи;
- документи щодо додаткових обстежень особи;
- копія протоколу засідання команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами із зазначенням потреби щодо продовження тривалості здобуття освіти.
4.4. У разі коли особі з особливими освітніми потребами вже надавались психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги, до ІРЦ подаються:
- попередні рекомендації щодо проведення комплексної оцінки;
- висновок відповідних фахівців щодо результатів надання психолого- педагогічних та корекційно-розвиткових послуг із зазначенням динаміки розвитку особи згідно з індивідуальною програмою розвитку.
4.5. ІРЦ можуть проводити комплексну оцінку, у тому числі повторну, за місцем навчання та/або проживання (перебування) особи. Графік проведення комплексної оцінки обов’язково погоджується з керівником відповідного закладу освіти, закладу охорони здоров’я та батьками (одним з батьків) або законними представниками особи за два тижні до початку її проведення.
Для осіб, які мають освітні труднощі тяжкого та найтяжчого ступеня прояву, відповідно до індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю потребують індивідуального догляду та супроводу, перебувають на довготривалому лікуванні та/або реабілітації в закладах охорони здоров’я, комплексна оцінка проводиться за місцем їх проживання (перебування).
Для здобувачів освіти комплексна оцінка проводиться з обов’язковим спостереженням та додатковим збором інформації фахівцями ІРЦ про особливості навчання особи в закладі освіти та/або за місцем її проживання (перебування), в тому числі тимчасового у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду), консультацій з педагогічними працівниками закладу освіти щодо розроблення її індивідуальної освітньої траєкторії, індивідуальної програми розвитку, необхідності модифікації/адаптації освітньої програми (навчальних предметів), особливостей організації освітнього середовища, рекомендацій з надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг тощо. Для цього фахівці ІРЦ за заявою заявників виїжджають на місце навчання особи з особливими освітніми потребами та/або місця проживання (перебування), в тому числі тимчасового місця проживання (перебування) у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).
За погодженням із заявниками строк проведення комплексної оцінки може бути продовжено, але не більш як до 30 календарних днів з моменту подання ними письмової заяви, якщо під час проведення оцінки особа була тимчасово непрацездатна або хворіла, що підтверджується медичним висновком про тимчасову непрацездатність або довідкою про тимчасову непрацездатність за формою, затвердженою наказом МОЗ від 14 лютого 2012 р. № 110.
4.6. Під час проведення комплексної оцінки фахівці ІРЦ повинні створити атмосферу довіри та доброзичливості, враховувати фізичний, психологічний та емоційний стан особи, індивідуальні особливості її розвитку, вік, місце проживання, мову спілкування тощо.
4.7. Участь батьків (одного з батьків) або законних представників особи у проведенні комплексної оцінки є обов’язковою.
4.8. Комплексна оцінка проводиться фахівцями ІРЦ індивідуально за такими напрямами:
- оцінка фізичного розвитку особи;
- оцінка мовленнєвого розвитку особи;
- оцінка когнітивної сфери особи;
- оцінка емоційно-вольової сфери та поведінки особи;
- оцінка освітньої діяльності особи.
4.9. Метою проведення оцінки фізичного розвитку особи є визначення рівня її загального розвитку, відповідності віковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо, а також його впливу на фізичну та рухливу активність особи, її освітню діяльність. За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо облаштування освітнього середовища (простору), адаптації/модифікації навчальних програм.
4.10. Оцінка мовленнєвого розвитку особи проводиться з метою визначення рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури, а також його впливу на опанування навчальних програм, розвиток комунікативних навичок тощо. За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо адаптації/модифікації навчальних програм, застосування корекційно-розвиткового складника в освітніх програмах.
4.11. Оцінка когнітивної сфери особи проводиться з метою визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів, як сприймання, пам’ять, мислення, уява, увага, а також їх впливу на освітню діяльність. За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі щодо адаптації/модифікації навчальних програм, застосування корекційно-розвиткового складника в освітніх програмах.
4.12. Оцінка емоційно-вольової сфери та поведінки особи проводиться з метою виявлення її здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин, психологічного стану особи, а також їх впливу на освітню діяльність. За результатами оцінки визначаються потреби і надаються рекомендації, у тому числі для фахівців, що надають корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги, для практичного психолога та соціального педагога закладу освіти.
4.13. Оцінка освітньої діяльності проводиться за всіма напрямками з урахуванням критеріїв формування вмінь та навичок, впливу встановлених особливих освітніх потреб на рівень сформованості знань, умінь, навичок відповідно до вікових особливостей особи, у тому числі оцінка умінь, навичок, інтересів, важливих для вибору професії (для осіб з особливими освітніми потребами, які здобуватимуть професійну (професійно-технічну), фахову передвищу, вищу освіту).
4.14. У разі потреби фахівці 1РЦ можуть проводити комплексну оцінку за іншими напрямами, зокрема визначення рівня соціальної адаптації, взаємовідносин з однолітками, дорослими.
4.15. Результати комплексної оцінки оформлюються в електронному вигляді, зберігаються в ІРЦ та надаються батькам (одному з батьків) або законним представникам особи за письмовим зверненням.
Інформація про результати комплексної оцінки є конфіденційною. Обробка та захист персональних даних осіб в ІРЦ здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних».
4.16. Узагальнення результатів комплексної оцінки здійснюється на засіданні фахівців ІРЦ, які її проводили, в якому мають право брати участь батьки (один з батьків) або законні представники особи з особливими освітніми потребами.
За результатами комплексної оцінки:
- визначаються наявність чи відсутність у особи особливих освітніх потреб та у разі їх наявності зазначається категорія (категорії) (тип (типи) її особливих освітніх потреб (труднощів);
- визначаються напрями, рівень та обсяг підтримки особи з особливими освітніми потребами в освітньому процесі, у тому числі обсяг психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, які надаються особам з особливими освітніми потребами в закладах освіти (для особи з інвалідністю – з урахуванням індивідуальної програми реабілітації);
- надаються рекомендації щодо складання, виконання, коригування індивідуальної програми розвитку в частині надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, змісту, форм та методів навчання відповідно до потенційних можливостей особи з особливими освітніми потребами, створення належних умов для навчання залежно від порушення розвитку осіб з особливими освітніми потребами (доступність приміщень, особливості облаштування робочого місця, використання технічних засобів тощо);
- надаються рекомендації щодо надання підтримки в освітньому процесі для дітей, які зазнали психологічної травми;
- надаються рекомендації батькам, іншим законним представникам дитини віком від народження до чотирьох років щодо звернення до уповноваженого органу за зареєстрованим/задекларованим місцем їх проживання (перебування) з метою отримання послуги раннього втручання у разі виявлення у дитини за результатами проведення комплексної оцінки особливих освітніх потреб.
4.17. За результатами засідання складається висновок про комплексну оцінку.
4.18. Фахівці ІРЦ зобов’язані ознайомити батьків (одного з батьків) або законних представників особи з особливими освітніми потребами з висновком про комплексну оцінку, необхідністю створення умов для навчання та надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти (у разі здобуття особою дошкільної чи загальної середньої освіти).
4.19. Комплексна оцінка з підготовкою відповідного висновку проводиться протягом 10 робочих днів.
4.20. Висновок про комплексну оцінку надається батькам (одному з батьків) або законним представникам особи з особливими освітніми потребами, за заявою яких (якого) її проведено, у двох примірниках, один з яких подається батьками (законними представниками) особи до закладу освіти.
Також висновок про комплексну оцінку може надаватися особі, якою подано заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».
4.21. Висновок про комплексну оцінку зберігається в АС «ІРЦ».
4.22. У разі встановлення фахівцями ІРЦ наявності в особи особливих освітніх потреб висновок про комплексну оцінку є підставою для:
- забезпечення інклюзивного навчання (утворення інклюзивної групи чи класу), складання для неї індивідуальної програми розвитку та надання їй психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг згідно з визначеним рівнем підтримки;
- зарахування особи з особливими освітніми потребами до закладів спеціальної освіти (з урахуванням особливостей розвитку особи відповідно до профілю (напряму) спеціальної школи або навчально-реабілітаційного центру);
- зарахування до спеціальних груп чи класів (з урахуванням особливостей розвитку особи);
- складання індивідуальної програми розвитку для осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту за формою педагогічного патронажу.
4.23. Комплексна оцінка може проводитися перед зарахуванням особи з особливими освітніми потребами до закладу дошкільної або загальної середньої освіти. З метою створення у такому закладі умов для навчання особи її батьки (один з батьків) або законні представники звертаються до ІРЦ за шість місяців до початку навчального року.
Перед проведенням комплексної оцінки батьки (один з батьків) або законні представники особи з особливими освітніми потребами можуть звернутися до закладу освіти, який вони обрали, для зарахування особи з особливими освітніми потребами.
4.24. Повторна комплексна оцінка фахівцями ІРЦ проводиться у разі:
- переходу особи з особливими освітніми потребами з дошкільного закладу освіти в заклад загальної середньої освіти; переходу особи з особливими освітніми потребами між рівнями освіти; переведення особи із спеціального закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти, закладу дошкільної освіти, закладу загальної середньої освіти до інклюзивної (спеціальної) групи закладу дошкільної освіти або інклюзивного (спеціального) класу закладу загальної середньої освіти;
- надання рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої та дошкільної освіти, психолого-педагогічного консиліуму спеціального закладу загальної середньої освіти щодо наявності успіхів або труднощів у засвоєнні особою освітньої програми;
- ініціативи батьків (інших законних представників) особи з особливими освітніми потребами;
- ініціативи особи, що подавала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» з метою проведення моніторингу розвитку особи, але не частіше ніж раз на рік;
- рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами закладу освіти або фахівців ІРЦ з метою проведення моніторингу розвитку особи (за згодою батьків);
- визначення потреби у продовженні тривалості здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами, що здобувають загальну середню освіту.
4.24.1. У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для осіб, які здобувають загальну середню освіту та тимчасово перебувають за кордоном, або для осіб, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, під час переходу між рівнями освіти строк дії висновку, який використовувався у процесі здобуття освіти на попередньому рівні освіти, продовжується на період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду). Повторна комплексна оцінка має бути проведена не пізніше ніж через три місяці після припинення чи скасування воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду), повернення здобувача освіти з-за кордону або повернення тимчасово окупованої території, на якій проживає здобувач освіти, під загальну юрисдикцію України та відновлення конституційного ладу України на цій території.
4.25. У разі коли батьки (один з батьків) або законні представники особи з особливими освітніми потребами не погоджуються з висновком про комплексну оцінку, вони можуть звернутися до відповідного структурного підрозділу з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів органів управління освітою для проведення повторної комплексної оцінки.
Протягом 10 робочих днів з дати звернення батьків (одного з батьків) або законних представників відповідний структурний підрозділ з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів органів управління освітою зобов’язаний організувати проведення повторної комплексної оцінки особи з особливими освітніми потребами за місцем її проживання (перебування)/навчання чи в іншому місці за попереднім погодженням з батьками (одним з батьків) або законними представниками.
4.26. Повторна комплексна оцінка може проводитися за всіма або окремими напрямами залежно від освітніх потреб особи з особливими освітніми потребами та наявної інформації про її розвиток.
4.27. За результатами повторної комплексної оцінки складається висновок про повторну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, який зберігається в АС «ІРЦ», що є основою для розроблення індивідуальної програми розвитку особи з особливими освітніми потребами, надання їй психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, у разі потреби продовження тривалості здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами, що здобувають загальну середню освіту.
Висновок про комплексну оцінку повинен містити категорію (категорії) (тип (типи) її особливих освітніх потреб (труднощів) та інформацію щодо ступеня їх прояву; рівень підтримки для організації інклюзивного навчання.
5. ОРГАНІЗАЦІЯ СИСТЕМНОГО КВАЛІФІКОВАНОГО СУПРОВОДУ, НАДАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ТА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИХ ПОСЛУГ ОСОБАМ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
5.1. Організацію системного кваліфікованого супроводу, надання психолого- педагогічних та корекційно-розвиткових послуг здійснюють фахівці ІРЦ, які:
- надають допомогу в організації освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами, передбаченій її індивідуальною програмою розвитку;
- беруть участь у команді психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти, участь у розробленні її індивідуальної програми розвитку;
- надають у разі потреби іншу методичну допомогу педагогічним працівникам закладу освіти та/або допомагають у залученні додаткових спеціалістів, які можуть надати практичну консультативну допомогу у складних випадках, тощо;
- консультують батьків (інших законних представників особи) щодо роботи з особою з особливими освітніми потребами вдома, особу, що подавала заяву відповідно до частини четвертої статті 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».
- виконують інші обов’язки відповідно до завдань ІРЦ та посадових обов’язків.
- Системний кваліфікований супровід, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг спрямовані на:
- запобігання виникненню освітніх труднощів, їх мінімізацію в осіб з особливими освітніми потребами під час освітнього процесу;
- соціалізацію осіб з особливими освітніми потребами, розвиток їх самостійності та відповідних компетенцій;
- сприяння розвитку потенціалу в осіб з особливими освітніми потребами з подальшим визначенням їх професійної орієнтації;
- формування компенсаційних способів діяльності як важливої умови підготовки дітей з особливими освітніми потребами до навчання в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти;
- забезпечення розвитку навичок саморегуляції та саморозвитку дітей з урахуванням наявних знань, умінь і навичок комунікативної діяльності, становлення особистості;
- запобігання посиленню психологічної травми.
- ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ
6.1. ІРЦ має право:
6.1.1. Звертатися у порядку, передбаченому законодавством, до центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також підприємств і організацій, незалежно від форм власності та підпорядкування, для отримання інформації та матеріалів, необхідних для виконання покладених на ІРЦ завдань.
6.1.2 Укладати господарські угоди з підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також фізичними особами відповідно до законодавства.
6.1.3. Здійснювати співробітництво з іноземними організаціями відповідно до законодавства.
6.1.4. Залучати підприємства, установи та організації для реалізації своїх статутних завдань у визначеному законодавством порядку.
6.1.5. Реалізувати інші права, що не суперечать чинному законодавству.
6.1.6. Здійснювати оперативну діяльність по матеріально-технічному забезпеченню своєї роботи.
6.2. З метою якісного виконання покладених завдань ІРЦ зобов’язаний:
- у разі виявлення складних життєвих обставин та/або ризику для життя і здоров’я дитини невідкладно інформувати службу у справах дітей за місцем проживання дитини, територіальний підрозділ Національної поліції;
- вносити засновнику, відповідному структурному підрозділу з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів органів управління освітою та центру підтримки інклюзивної освіти пропозиції щодо удосконалення діяльності ІРЦ;
- залучати у разі потреби додаткових фахівців, у тому числі медичних працівників, працівників соціальних служб, фахівців інших ІРЦ, працівників закладів дошкільної освіти (ясел-садків) компенсуючого типу, спеціальних закладів загальної середньої освіти та навчально-реабілітаційних центрів;
- надавати батькам (одному з батьків) або іншим законним представникам дитини віком від народження до чотирьох років інформації про можливість отримання послуги раннього втручання у разі виявлення у неї особливих освітніх потреб.
- УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ ІРЦ
7.1. Засновник:
7.1.1 Утворює, реорганізовує та ліквідовуює ІРЦ, затверджує та змінює його склад, графік роботи, організовує та проводить конкурси на зайняття посади директора.
7.1.2. Призначає на посаду та звільняє з посади директора ІРЦ.
7.1.3. Заслуховує звіт про діяльність ІРЦ.
7.1.4. Залучає необхідних фахівців для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг шляхом укладення цивільно-правових угод відповідно до запитів ІРЦ.
7.1.5. Забезпечує створення матеріально-технічних умов, необхідних для функціонування ІРЦ та організації інклюзивного навчання.
7.1.6. Проводить моніторинг виконання рекомендацій ІРЦ у підпорядкованих їм закладах освіти.
7.2 Керівництво діяльністю ІРЦ здійснює керівник (директор), який призначається на посаду строком на шість років на конкурсній основі та звільняється з посади засновником ІРЦ або уповноваженим ним органом (посадовою особою).
Рішення про проведення конкурсу приймається засновником ІРЦ або уповноваженим ним органом (посадовою особою):
- одночасно з прийняттям рішення про утворення нового ІРЦ;
- не менш як за два місяці до завершення строкового трудового договору, укладеного з керівником (директором) ІРЦ;
- не пізніше ніж протягом десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з керівником (директором) відповідного ІРЦ, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся.
Конкурс на посади керівника (директора) ІРЦ проводиться відповідно до положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).
На посаду керівника (директора) ІРЦ призначається особа, яка має вищу освіту не нижче освітнього ступеня магістра (спеціаліста) за спеціальністю “Спеціальна освіта” (“Корекційна освіта”, “Дефектологія”) або “Психологія” (“Практична психологія”) та стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менш як п’ять років та яка пройшла конкурсний відбір і визнана переможцем конкурсу відповідно до порядку, затвердженого засновником ІРЦ.
7.3. Керівник (директор) ІРЦ:
7.3.1. Планує та організовує роботу ІРЦ, видає відповідно до компетенції накази, контролює їх виконання, затверджує посадові інструкції фахівців ІРЦ.
7.3.2. Призначає на посаду працівників ІРЦ, звільняє їх із займаної посади відповідно до законодавства, затверджує посадові інструкції працівників ІРЦ, заохочує працівників ІРЦ і накладає на них дисциплінарні стягнення.
7.3.3. Створює належні умови для продуктивної праці фахівців ІРЦ, підвищення їх фахового і кваліфікаційного рівня, впровадження сучасних методик проведення психолого-педагогічної оцінки, новітніх технологій надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг особам з особливими освітніми потребами.
7.3.4. Розпоряджається за погодженням із засновником в установленому порядку майном ІРЦ та його коштами, формує кошторис, укладає цивільно-правові угоди, забезпечує ефективність використання фінансових та матеріальних ресурсів.
7.3.5. Забезпечує охорону праці, дотримання законності у діяльності ІРЦ;
7.3.6. Представляє ІРЦ у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями.
7.3.7. Подає засновнику річний звіт про діяльність ІРЦ.
7.3.8. Видає відповідно до компетенції накази, контролює їх виконання.
7.3.9. Діє від імені ІРЦ без довіреності.
7.3.10. Залучає юридичних та фізичних осіб до виконання завдань ІРЦ шляхом укладення з ними цивільно-трудових договорів відповідно до своєї компетенції.
7.3.11. Може вносити засновнику ІРЦ пропозиції щодо підвищення ефективності діяльності ІРЦ.
- КАДРОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІРЦ
8.1. Діяльність ІРЦ забезпечують педагогічні працівники - керівник (директор), фахівці (консультанти) ІРЦ (практичні психологи, вчителі-реабілітологи, вчителі-логопеди, інші вчителі-дефектологи).
У разі коли кількість дітей, які проживають на території територіальної громади (району) або у місті (районі міста), перевищує відповідно 7 та 12 тис., ІРЦ додатково залучає необхідних фахівців. До штатного розпису ІРЦ додаткові посади фахівців (консультантів) ІРЦ вводяться за рішенням його засновника із розрахунку 0,5 ставки на кожну додаткову тисячу дитячого населення, яке проживає на території відповідної територіальної громади та яке ІРЦ обслуговує.
Штатний розпис ІРЦ може передбачати посади інших працівників (адміністратор ІРЦ, головний бухгалтер, бухгалтер, сестра медична (брат медичний), юрист, водій тощо), які забезпечують господарсько-обслуговуючу та іншу діяльність ІРЦ.
Штатний розпис ІРЦ затверджує його засновник відповідно до законодавства. До штатного розпису ІРЦ додаткові посади вводяться за рахунок спеціального фонду.
8.2. На посади педагогічних працівників ІРЦ призначаються особи, які є громадянами України, вільно володіють державною мовою, мають вищу педагогічну (психологічну) освіту ступеня магістра (спеціаліста) за спеціальностями “Спеціальна освіта”, за спеціальностями “Дефектологія”, “Корекційна освіта” (за нозологіями) або “Психологія” (“Практична психологія”), стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи або роботи за фахом не менш як два роки, у порядку, встановленому трудовим законодавством.
8.3. Призначення на посади педагогічних працівників ІРЦ здійснюється керівником (директором) ІРЦ.
8.4. Обов’язки керівника (директора) та інших працівників ІРЦ визначаються відповідно до законодавства та посадових інструкцій, затверджених керівником (директором) ІРЦ.
8.5. На педагогічних працівників ІРЦ поширюються умови оплати праці, умови надання щорічних відпусток та інші пільги, встановлені законодавством для педагогічних працівників спеціальних закладів загальної середньої освіти.
8.6. У разі потреби ІРЦ може залучати додаткових фахівців шляхом укладання цивільно-правових угод.
8.7. Для забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, АС “ІРЦ” забезпечує передачу до бази даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти та програмно-апаратного комплексу “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту” інформації про осіб з особливими освітніми потребами та їх психолого-педагогічну оцінку розвитку, а також про відповідних суб’єктів освітньої діяльності.
8.8. Інформація до Єдиної державної електронної бази з питань освіти та програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» передається у процесі оновлення в АС «ІРЦ» та доповнює профіль особи з особливими освітніми потребами та закладу освіти у складових зазначеної електронної бази: Реєстрі суб’єктів освітньої діяльності, Реєстрі здобувачів освіти, Реєстрі документів про освіту, Реєстрі дітей дошкільного та шкільного віку, довідниках здобувачів освіти та закладів освіти програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту».
8.9. Тривалість робочого тижня педагогічних працівників ІРЦ, в тому числі його керівника, становить 36 годин на тиждень та включає час, необхідний для виконання ними завдань ІРЦ, визначених цим Положенням, та посадових обов’язків, передбачених трудовим договором та/або посадовою інструкцією, зокрема:
- проведення комплексної оцінки;
- здійснення системного кваліфікованого супроводу;
- надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;
- провадження інших видів діяльності, що забезпечують виконання завдань ІРЦ, визначених цим Положенням.
- ВЕДЕННЯ ДІЛОВОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ
9.1. Для організації та обліку роботи фахівці ІРЦ ведуть документацію в електронній або паперовій формі, зокрема:
- річний план роботи інклюзивно-ресурсного центру;
- річний план роботи фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
- щотижневі графіки роботи інклюзивно-ресурсного центру та фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
- особові справи осіб, які пройшли комплексну оцінку;
- із використанням системи автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів:
- журнал обліку заяв щодо проведення комплексної оцінки;
- журнал обліку висновків про комплексну оцінку;
- річний звіт інклюзивно-ресурсного центру;
- журнал обліку надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг особам з особливими освітніми потребами.
- МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНА БАЗА ТА
ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ
10.1. Матеріально-технічна база ІРЦ включає будівлі, споруди, приміщення, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображена у балансі.
10.2. Майно, закріплене за ІРЦ, належить йому на праві оперативного управління та не може бути вилученим, якщо інше не передбачено законодавством.
10.3. Фінансування ІРЦ здійснюється засновником відповідно до законодавства.
10.4. Фінансово-господарська діяльність ІРЦ провадиться відповідно до бюджетного законодавства, законодавства про освіту та інших нормативно-правових актів.
10.5. Джерелами фінансування ІРЦ є кошти засновника, благодійні пожертви юридичних та фізичних осіб, інші джерела, не заборонені законодавством, у тому числі кошти, одержані за надання додаткових освітніх та інших платних послуг, гранти, дарунки, інші надходження, одержані від юридичних та фізичних осіб.
ІРЦ має право надавати платні послуги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 796 «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності» (Офіційний вісник України, 2010 р., № 67, ст. 2410; 2018 р., № 68, ст. 2289).
Надходження, отримані ІРЦ за надання платних послуг та за рахунок інших додаткових джерел фінансування, в установленому законодавством порядку використовуються для забезпечення діяльності ІРЦ, передбаченої його установчими документами.
ІРЦ самостійно розпоряджається надходженнями від надання платних послуг та інших додаткових джерел фінансування, передбачених його установчими документами. - ПРИПИНЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ
11.1. Діяльність ІРЦ припиняється в результаті його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. Рішення про реорганізацію або ліквідацію ІРЦ приймається засновником. Припинення діяльності ІРЦ здійснюється комісією з припинення (комісією з реорганізації, ліквідаційною комісією), утвореною в установленому законодавством порядку.
11.2. Під час реорганізації ІРЦ його права та обов’язки переходять до правонаступника, що визначається засновником.
11.3. ІРЦ, що є юридичною особою, вважається реорганізованим (ліквідованим) з дня внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідного запису в установленому порядку. - ВНЕСЕННЯ ЗМІН ТА ДОПОВНЕННЯ ДО СТАТУТУ
12.1. Зміни та доповнення до цього Статуту у разі потреби вносяться Засновником шляхом викладення його у новій редакції та реєструються в установленому законом порядку.
Секретар міської ради Надія ТУРЧИНЯК
аютьсособливими освітніми потребами в закладах освіти (для особи зінн

