ОПИС ДОКУМЕНТУ

Доповідач:

Сайко Богдан Ярославович

Підготував:

Відділ з питань земельних відносин

Статус:

Новий проект

Дата:

10.12.2025

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ
Про затвердження Програми розвитку земельних відносин на території Перемишлянської міської ради на 2026 - 2028 роки

ПРОЄКТ

УКРАЇНА

ПЕРЕМИШЛЯНСЬКА МІСЬКА РАДА

Львівського району Львівської області

ХLVII сесія VІІІ скликання

РІШЕННЯ

від __ ________ 2025 року №

Про затвердження Програми

розвитку земельних відносин

на території Перемишлянської

міської ради на 2026 - 2028 роки

З метою забезпечення ефективного використання земель Перемишлянської міської ради та використання коштів, що спрямовуються на виконання робіт з розвитку земельних відносин, беручи до уваги висновки постійних комісій Перемишлянської міської ради з питань регулювання земельних відносин та охорони навколишнього середовища та з питань планування бюджету, фінансів та торгівлі, відповідно до ст. 12, Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій», Закону України «Про оцінку земель», керуючись п. 22, п. 34 ч. 1 ст. 26, ст. 47, ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Перемишлянська міська рада

ВИРІШИЛА:

1. Затвердити Програму розвитку земельних відносин на території Перемишлянської міської ради на 2026 – 2028 роки, згідно з додатком.

2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію Перемишлянської міської ради з питань регулювання земельних відносин та охорони навколишнього середовища (Винницький В. М.), комісію з питань планування бюджету, фінансів та торгівлі (Гуменюк Б. С.) та Мармуляка Я. І., першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

Міський голова                                                                                    Олександр ЗОЗУЛЯ

Додаток

до рішення XLVII сесії VIII скликанняПеремишлянської міської ради

від ____»_________2025 року №

Програма

розвитку земельних відносин на території Перемишлянської міської ради на 2026-2028 роки

Перемишляни

  1. рік

1. Паспорт

Програми розвитку земельних відносин на території Перемишлянської міської ради на 2026-2028 роки

1. Ініціатор розроблення програми Виконавчий комітет Перемишлянської міської ради
2. Розробник програми Відділ з питань земельних відносин виконавчого комітету Перемишлянської міської ради
3. Відповідальний виконавець програми Виконавчий комітет Перемишлянської міської ради
4. Учасники програми Виконавчий комітет Перемишлянської міської ради, організації, особи, що можуть бути розробниками документації із землеустрою та оцінки земель відповідно до чинного законодавства України
5. Терміни реалізації програми 2026-2028 роки
6. Обсяг фінансування, тис. грн 8100
7. Джерела фінансування міський бюджет, інші джерела, які не заборонені чинним законодавством.

2. Вступ

Земля є одним із головних ресурсів життєдіяльності суспільства. Вона слугує територіальною основою для усіх видів діяльності людини, є виробничим фактором багатьох галузей. В умовах земельної реформи, яка сьогодні має справді глобальний масштаб та глобальне значення, земля розглядається як один з головних інструментів подолання бідності, підвищення рівня життя кожного члена суспільства, та громад в цілому.

Загальна площа території, підпорядкованої Перемишлянській міській раді складає 58344 га, в тому числі: землі сільськогосподарського призначення – 40948 га, з них ріллі – 27343 га; землі лісогосподарського призначення – 14524 га, землі промисловості, транспорту, зв’язку, оборони та іншого призначення та землі запасу – 21401,70 га.

Земельні ресурси Перемишлянщини є одним із найбільш вагомих економічних активів міської ради, унікальних за своїми властивостями. Вони мають забезпечити функціонування економіки та стати надійною основою соціально – економічного розвитку після завершення періоду структурного реформування.

Території населених пунктів міської ради є місцем розташування основних виробничих сил, наукового, освітнього, технологічного потенціалу.

Земельна реформа, започаткована постановою Верховної ради України від 18.12.1990р. «Про земельну реформу в Україні», є складовою частиною процесу реформування економіки регіону на ринкових засадах. За минулі двадцять років виконані обсяги робіт по реалізації вказаної постанови в питаннях перерозподілу земель між землекористувачами, надання усім бажаючим громадянам та юридичним особам земельних ділянок для рівноправного розвитку різних форм господарювання на землі, формування багатоукладної економіки, підвищення ефективності використання земельних угідь та їх охорона.

В ході розв’язання проблем земельної реформи виникали нові напрями і можливості її проведення, які визначались і регулювались відповідними актами законодавчої та виконавчої влади і органів місцевого самоврядування.

В умовах формування та розвитку ринкової економіки нагальною необхідністю стає наукове обґрунтування сутності, змісту і принципів реалізації положення ст.14 Конституції України «земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави». Це можна здійснити тільки шляхом передбачення відповідних заходів в програмах економічного, науково-технічного й соціального розвитку адміністративно-територіальних утворень різного рівня та розробки загальнодержавних, регіональних та місцевих програм з питань використання земель, які визначають склад та обсяги першочергових та перспективних заходів щодо використання й охорони земель, а також обсяги і джерела ресурсного забезпечення їх реалізації.

Програма розвитку земельних відносин та охорони земель на території Перемишлянської міської ради на 2026-2028 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до положення Земельного Кодексу України, Законів України «Про землеустрій», «Про оцінку земель» та інших законодавчих актів.

Передбачені програмою заходи направлені на раціональне використання земель, розвиток ринку земель, здійснення землеустрою, проведення (оновлення) нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, інвентаризації земель, встановлення меж територіальної громади і населених пунктів та інше.

3. Основні проблемні питання у галузі раціонального використання земельних ресурсів.

Враховуючи незавершеність розробки нормативно-правових актів, передбачених Земельним Кодексом України та неналежне фінансове забезпечення заходів земельної реформи можна виокремити основні проблемні питання в галузі раціонального використання та охорони земель. Першочерговим завданням є оновлення планово-картографічних матеріалів населених пунктів, що поліпшить топографо-геодезичне забезпечення, яке є основним картографічним ресурсом для ведення Державного земельного кадастру, моніторингу використання та охорони земель, містобудування.

Згідно з нормами законодавства кожні 5-7 років необхідно проводити оновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. На даний час на території Перемишлянської міської ради потребують оновлення нормативної грошової оцінки земель 13 населених пунктів, яку розроблено у 2019 році та 42 населених пунктів, яку розроблено у 2020 році.

При передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, з метою визначення розміру орендної плати за землю, є необхідність проведення нормативної грошової оцінки даних земель.

Нерозв’язаним питання залишається виготовлення документацій із землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населених пунктів. На даний час на території міської ради з 59 населених пунктів межі встановлені лише по трьох (с. Коросно, с. Боршів, с. Болотня).

27 листопада 2021 року набула чинності норма Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», згідно якої об’єднані територіальні громади можуть встановлювати межі територій власних громад. Відповідно, з’явився новий вид землевпорядної документації – проект землеустрою щодо встановлення меж територіальної громади (стаття 461 Закону України “Про землеустрій”).

Проект землеустрою щодо встановлення межі ОТГ має визначати зовнішні межі об’єднаної територіальної громади та межі територій усіх громад, що увійшли до її складу.

На виконання рішення Львівської обласної ради від 19.12.2024 № 636 «Про оголошення об’єкта природно-заповідного фонду – ланшафтного заказника місцевого значення «Лагодівський» необхідно вжити заходів щодо забезпечення розроблення відповідно до законодавства проєкту землеустрою щодо організації та встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Лагодівський» площею 64,5299 га в межах земель Перемишлянської міської ради.

Через відсутність фінансування надзвичайно повільними темпами проводиться розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду.

Інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об’єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, формування земельних ділянок, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

За цих умов потрібен ефективний організаційно-економічний механізм реалізації основних вимог реформування земельних відносин у встановлені строки, а також їх фінансове забезпечення за рахунок місцевих бюджетів та інших джерел. Проблемні питання можна вирішити шляхом розроблення і виконання програм.

4. Мета програми

Програма розроблена з метою раціонального використання земельних ресурсів та реалізації державної політики, спрямованої на збалансоване забезпечення потреб населення і галузей економіки у земельних ресурсах.

Земельна реформа в Україні є важливою складовою частиною загальнодержавної економічної реформи, яка здійснюється у зв’язку з переходом економіки держави до ринкових відносин.

Проведення земельної реформи пов’язане із зміною форм власності, перерозподілом земель, збільшенням кількості землекористувачів і власників землі, що потребує виконання великої кількості обґрунтувань, технічних розрахунків, виготовлення картографічних матеріалів, юридичного посвідчення прав на земельні ділянки, державної реєстрації і вимагає відповідної законодавчої бази та фінансування.

5. Основні завдання програми

Система заходів, які передбачені Програмою, являє собою комплекс взаємопов'язаних технічних, організаційних, технологічних, господарських, екологічних та інших заходів, що направлені на ефективне використання земель, їх охорону і підвищення родючості ґрунтів. Ці заходи мають фінансове, матеріально-технічне, наукове та інформаційне забезпечення.

Основні завдання розвитку земельних відносин Перемишлянської міської ради спрямовані на:

- проведення аналізу стану використання земель на території Перемишлянської міської ради;

- проведення (оновлення) нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та земель несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів;

- розробка проектів землеустрою щодо встановлення та зміни меж населених пунктів та межі міської ради;

- розробка проекту землеустрою щодо організації та встановлення меж земель природно-заповідного фонду;

- проведення інвентаризації земель;

- оновлення планово-картографічних матеріалів;

- запровадження ефективних механізмів ринку землі, у тому числі проведення земельних торгів у формі аукціону;

- проведення експертно-грошових оцінок земельних ділянок що підлягають продажу;

- виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної власності;

- виготовлення технічних документацій із встановлення (відновлення) меж земельних ділянок комунальної власності.

6. Фінансове забезпечення програми

Фінансове забезпечення заходів, передбачених Програмою здійснюється за рахунок міського бюджету у межах наявних фінансових ресурсів, коштів юридичних та фізичних осіб та інших джерел, які не заборонені чинним законодавством.

Ресурсне забезпечення Програми наведено у таблиці 1.

№ з/п Заходи програми Виконавець Орієнтовні обсяги фінансування (вартість),
тис. грн
Джерела фінансування
Всього В т. ч. по роках
2026 2027 2028
1 Проведення (оновлення) нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та земель несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону 2500 620 1780 100 Міський бюджет, інші джерела
2 Встановлення (зміна) меж населених пунктів Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону 3300 1000 1000 1300 Міський бюджет, інші джерела
3 Встановлення межі Перемишлянської міської ради Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону 100 100 Міський бюджет
4 Організація та встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Лагодівський» Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону 100 100 Міський бюджет, інші джерела
5 Інвентаризація земель Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону 600 200 200 200 Міський бюджет, інші джерела
6 Комплекс землевпорядних та землеоціночних робіт з підготовки земельних ділянок до продажу їх, чи права оренди на них, на земельних торгах Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону 1500 500 500 500 Міський бюджет, інші джерела

Передбачувані обсяги фінансування в процесі реалізації Програми підлягають коригуванню виходячи з реальної можливості місцевого бюджету.

7. Очікувані результати

Реалізація Програми дасть змогу створити умови для удосконалення ведення державного земельного кадастру, гарантування прав власності на землю, забезпечить земельно-кадастровою інформацією органи державної влади, органи місцевого самоврядування та усіх власників землі і землекористувачів.

Проведення робіт з оновлення нормативної грошової оцінки земель дозволить знайти додаткові джерела поповнення бюджетів за рахунок справляння плати за землю. Грошова оцінка земель також буде сприяти об'єктивному оподаткуванню земель, що в свою чергу створить умови для отримання стабільних доходів землевласниками і землекористувачами та державою в цілому, та виправдає затрати на дослідження і уточнення методики грошової оцінки. Аналіз виконаних робіт з нормативної грошової оцінки земель показує, що збільшення надходжень до місцевих бюджетів від плати за землю після її проведення становить в середньому 10-15 відсотків.

Встановлена межа територіальної громади дозволить визначити дійсну межу громади (а не умовну, зазначену на папері) та область повноважень, дозволить вирішити спір щодо території між сусідніми органами місцевого самоврядування, якщо такі спори є, а також дозволить внести відомості про межу території громади до Державного земельного кадастру, тобто отримати офіційний статус.

При виконані передбачених Програмою заходів міська рада зможе:

- забезпечити виконання покладених на органи місцевого самоврядування завдань та обов’язків у сфері земельних відносин;

- підвищити ефективність використання земельних ділянок;

- збільшити надходження до місцевого бюджету плати за землю за рахунок проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів;

- вдосконалити моніторинг земель на території міської ради;

- упорядкувати адміністративно-територіальний поділ, вирішити питання забудови, раціонального використання земель населених пунктів, справедливого оподаткування;

- отримати додаткові кошти від продажу земельних ділянок, чи права оренди на них, на земельних торгах;

- створити інформаційну базу для ведення державного земельного кадастру, регулювання земельних відносин, раціонального використання і охорони земельних ресурсів, ефективного та об’єктивного оподаткування.

Секретар міської ради Надія ТУРЧИНЯК